Na co si dát při výběru pozor? Někteří z nás již mají svou dovolenou za sebou a těší se z krásných vzpomínek. Jsou ale i takoví, kteří prožili zklamání, a dovolená se jim moc nepovedla. Například ubytování nebylo podle představ, cesta neprobíhala tak, jak bylo slíbeno. Je toho skutečně mnoho, co by nám mohlo naše dojmy zkazit. A je to velká škoda, většinou celý rok na takovou dovolenou čekáme, šetříme a těšíme se.
Především záleží, jestli cestujeme s cestovní kanceláří, nebo vlastní dopravou. Za poslední roky se mnozí naučili plánovat svou dovolenou sami a pomocí ubytovacích webů si vyberou hotel, kemp. Ale jsou rodiny, které organizační věci nechávají na profesionálech, připlatí sice více, ale podle práva mají větší ochranu.
Rozdíl mezi cestovní kanceláří a agenturou
Pouze cestovní kancelář smí prodávat, organizovat a zabezpečovat služby spojené s cestovním ruchem. K podnikání má nutné povolení – koncesi, kterou získá ne zrovna jednoduše a nese plnou zodpovědnost za realizaci toho, co nabízí. Může prodávat i jednotlivé služby jako doprava, různé akce a výlety, vstupenky a s klientem uzavírá na tyto služby cestovní smlouvu. Ze zákona musí mít pojištění proti úpadku. Toto je stejně vhodné si raději zkontrolovat. Cestovní agentura prodává zájezdy cestovních kanceláří a jejich služby, nepotřebuje koncesi, jedná se o volnou živnost. Je pouze zprostředkovatel prodeje zájezdů, nemusí být pojištěna a nezodpovídá za celkový průběh zájezdu. Nesmí prodávat více služeb jako dopravu s ubytováním, které by sama organizovala. Nabízí pouze jednotlivé služby, jako hotely, letenky nebo jízdenky.
Výběr zájezdu
Dnes je možno cestovní smlouvu uzavřít i po telefonu nebo internetu. Mělo by vám být ale vystaveno písemné potvrzení s údaji o ubytování, storno poplatcích a řadou dalších povinných údajů. Před podpisem smlouvy by si každý klient měl dát pozor na to, jestli smlouva obsahuje věci, které požadujeme. Tedy výběr ubytování, služby, vzdálenost pláže od hotelu, výhled z pokoje atd. Pokud by totiž nebylo vše dle objednaných služeb, máte nárok na výhodnější variantu. Pokud nebyly splněny vaše požadavky, máte nárok zájezd reklamovat. Pozor, reklamace musí být napsána do 90 dnů od skončení zájezdu, doporučeně nebo osobně příslušné cestovní kanceláři. Ale věřme, že pokud jsme si vybrali řádnou a prověřenou CK, že budeme spokojeni a můžeme se připravovat a těšit na naši vysněnou dovolenou.