Míra inflace indexu spotřebitelských cen v červenci klesla podle Úřadu pro národní statistiku v USA pod 2,1 %. Je to nejnižší sazba od konce roku 2016. Dále úřad uvedl, že na konci léta vzrostly ceny oděvů po letních slevách méně než loni.
Ekonomové očekávali pokles inflace v srpnu na 1,9 %. Pokles měl být přínosem pro domácnosti a tlačit růst mezd dále nad míru inflace. Nedávné studie ukázaly, že mzdy, bez prémií, se od května do července zvýšily o 3,8 %.
Proč inflace klesla?
K největšímu poklesu inflace došlo v sektoru rekreace a kultury, kde ceny v srpnu klesly o 5 %, zejména v počítačových hrách a stahování. Úřad pro národní statistiku prohlásil, že cenové pohyby za hry mohou být často poměrně velké, v závislosti na žebříčku nejoblíbenějších her. Počítačové hry tedy nejvíce přispěly k pomalejšímu růstu životních nákladů.
Dále vzrostly po letních slevách také ceny oděvů a obuvi. Ceny rostly o 1,8 % oproti 3,1 % nárůstu na konci léta 2018.
Otázkou je, zda podobný vliv mají počítačové hry i u nás, kde je trh s hrami mnohonásobně menší. Na finančních trzích v současnosti obchodníci neočekávají žádnou změnu úrokových sazeb po dobu nejméně jednoho roku.
Ovšem vliv na globální ceny má také Brexit. Podle analýzy Národního ústavu pro ekonomický a sociální výzkum, který zkoumal 130 000 druhů zboží a služeb, to vypadá, že méně firem zvýšilo ceny, než je typické pro konec první poloviny roku.
Na trhu s počítačovými hrami se točí miliardy dolarů, proto není překvapením, že dění na tomto trhu způsobuje změny globálních rozměrů. Ty největší a nejočekávanější herní tituly mají většinou svoji premiéru na podzim, aby se mohly objevit pod vánočním stromkem, což může výrazněji zamávat s celosvětovou ekonomikou. Podle mnohých odborníků nabízejí přední herní tituly stejnou uměleckou úroveň jako filmy. Minimálně po finanční stránce se trh s počítačovými hrami tomu filmovému zdatně přibližuje.