Jen málokdo by si uměl představit film, ve kterém by nezněla hudba. Pak stačí, když úvodní píseň zahrají v rádiu a hned se nám vybaví ta scéna, kterou měla píseň podtrhnout. U těch filmů, které nás nějakým způsobem oslovily, je to o to více.
– Titanic a Celine Dion.
– Hříšný tanec a Jennifer Warnes a Bill Medley.
– Včelka Mája a Karel Gott.
Filmová hudba je zkrátka fenoménem, bez kterého už se dnes žádný film neobejde.
o Filmová hudba je zvláštní tím, že nevzniká samostatně, ale je zadána nějakému tvůrci, aby ji vytvořil ke konkrétnímu filmu.
o Skladatel musí spolupracovat s režisérem, aby se představy obou ve finále spojily a vzniklo tak dílo, se kterým budou všichni spokojeni.
Filmová hudba má velký psychologický význam. Zvláště při hororech nebo napínavých filmech.Může nás pomalu připravovat na to, že přijde nějaká scéna, ze které nás bude mrazit. U některých filmů se používají i prvky z oblasti vážné hudby.
Geniální skladatel
Nejvýznamnějším českým skladatelem filmové hudby je bezesporu Karel Svoboda. Už jen těžko bychom si mohli představit pohádky bez jeho nádherné hudby.
o Každé Vánoce nás znovu a znovu okouzlí příběh Popelky, ve kterém zaznívá hudba pana Svobody. Krásná, něžná píseň.
O tom, jak univerzálním skladatelem Karel svoboda byl, svědčí i další jeho filmové skladby.
o Naprosto odlišná od Tří oříšků pro Popelku je hudba k seriálu Návštěvníci.
o Nebýt jeho hudby ve filmu Smrt stopařek, možná bychom se báli o trochu méně.
o Zato stejnojmenná píseň k filmu Což takhle dát si špenát, nám umocní humor, který se nese celým filmem.
o Pokud bychom si mohli představit muzikál Noc na Karlštejně bez písní, které tam znějí, asi by nakonec z filmu nezbylo nic.
Tyto písně jsou nadčasové. Což se dá říci o všech, které nám tu pan Karel Svoboda zanechal.